Når vi feilsøker adapter er det viktig å sjekke lampestatus:
1. Hvor mange lamper lyser på din adapter?
2. Hvilken farge har lysene?
3. Blinker noen av lysene, og i så fall hvilke?
Et friskt adapter skal lyse som dette:
POWER-LAMPE: Lyser fast.
INTERNETT-LAMPE: Blinker/flimrer.
TELEFONLAMPE: Lyser fast når røret er lagt på. Blinker regelmessig når røret er løftet.
Trykk her dersom 3 eller 4 lamper lyser i din adapter
Trykk her dersom 2 lamper lyser i din adapter
Trykk her dersom 1 lampe lyser i din adapter
Trykk her dersom ingen lamper lyser i din adapter, eller en lampe lyser rødt
3 eller 4 lamper lyser i min adapter
Steg 1
Har du to linjer på adapteren, skal du ha fire lys i adapteren. Har du bare én linje på adapteren, skal du ha tre lys. Dersom lysene lyser som beskrevet overfor, kan det hende en kabel er koblet feil i din adapter. Sjekk at telefonkabelen er koblet inn i riktig PHONE-inngang på adapteren (skal tilsvare den PHONE-lampen som lyser). Sjekk at kabelen sitter ordentlig i. Gjør den det, gå videre til neste steg.
Steg 2
Dersom det fortsatt ikke fungerer, bruk håndsettet tilkoblet adapteren for å ringe ****110#. Du vil få lest opp en IP-adresse. Dersom IP-adressen er mellom 10.0.0.0 frem til 10.255.255.255, eller 172.16.0.0 frem til 172.31.255.255, eller 192.168.0.0 frem til 192.168.255.255 har du en privat IP-adresse og du kan kontakte oss for videre feilsøking. Dersom IP-adressen ligger mellom noe annet, har du offentlig IP-adresse. Gå da videre til steg 3.
Steg 3
Hva betyr det at jeg har offentlig IP-adresse?
Du har offentlig IP-adresse i din registrering mot oss. Det betyr at det er et problem i nettverket ditt som forårsaker problemer for din telefoni. Vi kan ikke feilsøke din telefoni før dette problemet er utbedret. Feilen kan bare rettes av internettleverandøren din (les: den som administrerer routeren din), eller i siste ledd, av deg.
(Denne typen problemer har typisk ingen mønstre. De kan være fullstendig fraværene lenge, før de plutselig slår til. Det kan være stadige gjenvendende problemer med innkommende samtaler, lyd, brudd og dårlig kvalitet. De kan være tilstede hele tiden, eller de kan komme og gå. Alt havner likevel under samme problem: SIP ALG/VOIP.)
Hva skal min internettleverandør (les: den som administrerer routeren din) gjøre?
Alt som har med VOIP å gjøre, SIP ALG (Application Level Gateway), SIP inspection og lignende må deaktiveres. Ingen av disse innstillingene kan være aktive fordi de tuller med pakkene vi sender og gjør at de ikke kommer frem til din telefon slik de skal!
Noen internettleverandører sier at de ikke har tilgang til å skru av disse innstillingene i routeren til kunden. Det er svært beklagelig. Internettleverandøren bør i alle tilfeller være kyndige nok til å kunne tilrettelegge for at kunden får lov å bruke hvilke tjenester kunden ønsker å bruke på sin internettlinje, uavhengig av hvem som leverer disse.
Dersom internettleverandør har spørsmål i denne forbindelse kan de ta kontakt med oss på telefon 31 90 05 00 eller epost post@iplink.no og referere til «SIP ALG» for å få snakke med tekniker hos oss dersom de behøver ytterligere informasjon angående problemet. Vi har ikke anledning til å kontakte internettleverandøren på vegne av kunden.
Dersom internettleverandør ikke kan endre verken innstillinger, router eller hjelpe på annen måte, må vi dessverre be kunden løse problemet selv. Gå da videre til neste steg.
Steg 4
Hva kan jeg gjøre for å løse problemet?
For å løse problemet kan du skaffe deg en annen router. Dersom du ikke allerede har en annen router du kan koble på der internett kommer inn i huset ditt, gå ut og kjøp en annen modell. Pass på at denne IKKE har SIP ALG/VOIP-innstillinger. Det finnes mange billige routere der ute, og elektronikkhandlene kan hjelpe å veilede deg til hvilken modell du trenger.
Har du behov for å også koble opp routeren du har fått fra din internettleverandør, kan vi anbefale å kjøpe en switch. Denne kobler du inn der internett kommer inn i huset, så kan routeren du har kjøpt få sin egen port her, og routeren fra din internettleverandør kan få en annen port.
2 lamper lyser i min adapter
Vi kan oppleve det vi kaller portsperre, kort fortalt et kompatibilitetsproblem med routere/internettleverandør. Det kan hjelpe å restarte adapteren. Dersom det ikke hjelper, ta kontakt med oss, så skal vi endre hvilken port vi benytter så vi kan omgå problemet.
1 lampe lyser i min adapter
Dersom du har ett blinkende lys i adapterens power-lampe betyr det at
adapteren ikke mottar IP-adresse, sannsynligvis er den ikke koblet korrekt mot internett.
Sjekk at nettverkskabelen går inn i riktig inngang på adapter (SPA2102: blå INTERNET, SPA-PAP2T: gul INTERNET, SPA112: blå INTERNET) og i riktig utgang på din router/modem fra internettleverandøren. I router/modem skal den sannsynligvis kobles i utgang merket “LAN” eller et tall for eksempel mellom 1–4, men dette varierer mellom router-modellene. Er du usikker, noter deg navn og modellnummer på din router og ta kontakt med oss, så hjelper vi deg.
Har du en annen nettverkskabel (CAT5-kabel) du kan teste? Av og til kan det være dårlig kontakt, kanskje “pinnen” på kabelen har brukket av eller lignende. Vi ber om at du gjerne prøver en annen kabel for å utelukke at dette er tilfellet.
Dersom du ønsker feilsøking fra oss i forbindelse med én lampe som blinker, ber vi om at du
tar et bilde av routerens innganger for oss (gjerne også router-modell, og adapterens innganger) og legger ved i en epost før du ringer oss. Dette vil vi også be deg om på telefonen dersom du ringer oss.
Det lyser rødt i adapterens strømlampe, eller ingen lamper lyser
Du må bruke strømforsyningen vi har sendt deg, med våre adaptere.
Dersom du skal bytte strømforsyningen med en ny som ikke kommer fra oss,
må den ha følgende spesifikasjoner:
Switching power supply /
OUTPUT 5V===2.0A / INPUT: 100–240V~50–60Hz 0.3A 23–32VA
Har du sjekket at strømkabelen sitter ordentlig i?
Dersom det lyser rødt i adapterens strømlampe er det en feil i strømtilførselen, i de fleste tilfellene fungerer ikke lenger strømforsyningen som fulgte med adapteren. Det kan også være at kunden har byttet til en annen strømforsyning som ser lik ut (men ikke har samme styrke), eller har koblet noe feil.
Du kan bestille ny strømkabel ved å kontakte oss pr. telefon eller epost, dette faktureres med portokostnad for forsendelsen. Du kan også kjøpe ny strømforsyning i elektronikkhandler,
pass på at spesifikasjonene nevnt over er tilstede.