iplink logo H512x512
 

Bruksanvisninger for softphone

NB! Disse bruksanvisningene vil kun fungere dersom du har abonnement fra oss. Softphone eller eget utstyr. Dersom du ikke har denne tjenesten, og ikke har mottatt SIP-informasjon fra oss, vil disse bruksanvisningene ikke fungere for deg.

Dette er ikke våre apper, vi tilbyr kun grunnleggende support i form av disse veiledningene.

Hvordan sette opp softphone

Forskjellige softphone apper har forskjellige måter å konfigurer opp en SIP konto for ip-telefoni, men oppsettet vil alltid være det samme. Vi har i vår guide tatt utgangspunkt i Zoiper softphone, som er den vi anbefaler fra iplink. 

Feilsøking av softphone eller eget utstyr

Jeg får feilmelding 401 Unauthorized

401 Unauthorized oppstår når det er en feil i påloggingsinformasjonen. Dobbeltsjekk at brukernavnet ditt (telefonnummeret ditt hos iplink) og passordet ditt (ditt SIP-passord som du har fått tilsendt ved bestilling av iplink Soft) er riktig. Dobbeltsjekk

NB! SIP-passordet er ikke det samme som Min Side-passordet!

 

Jeg får feilmelding 403 Forbidden

403 forbidden kan ha ulike årsaker. Her er noen av de vanligste:

1. Brukernavn og/eller passord er feil, forsøk å fylle disse inn på nytt og vær pinlig nøyaktig med store/små bokstaver og at ingen mellomrom får komme med.

2. Du har fylt inn feltene som heter “authentication username/password” (disse er ikke de samme som feltene “username/password”). Fjern det du har ført opp i feltene og prøv igjen.

3. Du er sperret mot samtaler til for eksempel utland, eller spesialnummer, og forsøker å ringe en av disse destinasjonene du er sperret mot. Ring oss for å oppklare dersom du er usikker på om du har en sperre mot visse destinasjoner!

4. Telefonen din har forsøkt å registrere seg for mange ganger på for kort tid, og telefonnummeret ditt har blitt sperret. Ta kontakt med oss for å åpne sperren.

5. Telefonen din har forsøkt å registrere seg for mange ganger med feil informasjon, og telefonnummeret ditt har blitt sperret. Ta kontakt med oss for å åpne sperren.

Noter deg hva IP-adressen er på utstyret du bruker! Er du på en datamaskin, et nettbrett eller en mobil, så naviger gjerne til hvaerminip.no og skriv ned IP-adressen. Send denne til oss sammen med din henvendelse, så vil det gå raskere å hjelpe deg.

 

Jeg får feilmelding 408

488-problemer er ofte tilknyttet codec. Dvs. at telefonen prøver å ta innkommende eller utkommende og bommer på codecen de trenger. Codec skal være g711a (a-law) eller g722.

 

Jeg har annet eget utstyr og har et problem med dette

Vi supporterer ikke eget utstyr, og du er selv ansvarlig for å opprettholde både sikkerhet og funksjon for dette. Vi ønsker heller at våre kunder bruker våre anbefalte løsninger, som vi vet virker. Dette er av både sikkerhetsmessige og supportmessige hensyn. Last ned en softphone teks. Zoiper og verifiser at denne kommer opp riktig. Dobbeltsjekk eget utstyr slik at disse har samme konfigurasjon.

Noen generelle tips til oppsett som følger vår standard er følgende:

Pass på at SIP-ALG (Application Level Gateway) ikke er skrudd på i din router eller i enheten du bruker! Skru av!

Codec: g711a eller g722
Session timer: enabled (3600)

Brannmur må åpnes for:
UDP 53 DNS
UDP/TCP 123 NTP
UDP 5060 – 5061 SIP COMMUNICATIONS
UDP/TCP 1024 to 65000 RTP,RTCP,VOICE

 

Jeg får beskjed om at nummeret mitt er sperret

Dersom telefonnummeret ditt har blitt sperret uten at du kjenner til årsaken, ta kontakt med oss epost hjelp@iplink.no, eller send en melding – så snart som mulig.